29
2010
E-czytniki pokonane przez tablety?
Wiele wskazuje, że popularne jakiś czas temu (choć niekoniecznie w Polsce) e-readery są w nie lada kłopotach i to za sprawą tabletów!
W sieci coraz więcej informacji o problemach producentów e-czytników. Audiovox oraz Plastik Logic wycofują się z prawie gotowych projektów, Cool-er milczy na temat dostępności swego urządzenia, zaś iRex zbankrutował. Zauważmy, że są to firmy, które specjalizują się wyłącznie w e-readerach, czyli swój zysk uzależniają tylko od tego. Jak mówi jeden z analityków Forrestera:
Firmy, które nie posiadajÄ… ani marki, ani sieci dystrybucyjnej poniosÅ‚y porażkÄ™. (…) Aktualny boom na tablety, przypomina modÄ™ na e-czytniki którÄ… widzieliÅ›my dwa lata temu.
Z tych powodów na rynku trzyma się nieźle Kindle, choć i on czuje na plecach oddech tabletów. Amazon obniżył ceny swojego czytnika, co w połączeniu z niezłym wsparciem sklepowym, jeszcze bardziej zwiększyło konkurencję wśród e-readerów (szczególnie, że brak poważnych technologicznych różnic między wszystkimi urządzeniami).

Tablety oferują przede wszystkim dużo większą funkcjonalność: oprócz czytania mogą służyć do korzystania z Internetu, grania, komunikowania się, odtwarzania filmów i wiele innych. Oczywiście do czytania są mniej wygodne (nie posiadają wszak technologii e-ink, która nie męczy oczu) i ich bateria działa krótko w porównaniu do czytników (w których czas działania liczy się w tygodniach), niemniej jednak wkracza tu kolejna ważna cecha: e-czytniki są niewiele tańsze od tabletów (czyt. są relatywnie drogie), co może okazać się gwoździem do trumny. No chyba że czeka nas rewolucja cenowa, na którą jako konsument zawsze po cichu liczę.
Oprócz tego zauważmy, że sÄ… technologiczne możliwoÅ›ci stworzenia urzÄ…dzenia, które może być połączeniem jednych i drugich. Takim sprzÄ™tem jest (bÄ™dzie?) Notion Ink Adam, wyposażony w specjalny wyÅ›wietlacz Pixel Qi, który może pracować jak normalny wyÅ›wietlacz LCD oraz w trybie czytania (ekran jest wtedy bardzo podobny do tego e-ink). Pozawala to korzystać z zalet obu urzÄ…dzeÅ„, decydujÄ…c co jest dla nas teraz ważne (wiele funkcji czy dÅ‚ugo dziaÅ‚ajÄ…ca bateria) przy niewielkich stratach (ekran ma mniej żywe kolory niż LCD konkurencji, zaÅ› tryb czytania ponoć nie wyrabia pod niektórymi kÄ…tami; jak twierdzÄ… ci, którzy widzieli Pixel Qi w rzeczywistoÅ›ci, nie sÄ… to jednak poważne wady, a jedynie zwykÅ‚e niedogodnoÅ›ci, które pojawiajÄ… siÄ™ w przypadku urzÄ…dzeÅ„ 2w1). Niestety nie sÄ…dzÄ™ żeby urzÄ…dzenie miaÅ‚o szansÄ™ przebić siÄ™ do masowej dystrybucji, zaÅ› czoÅ‚owi producenci wydajÄ… siÄ™ nie być zainteresowani takimi rozwiÄ…zaniem…
Za inspirację do ostatniego akapitu dzięki johar:)
Źródło: gazeta.pl
Autor: Marcin Fogiel




30 lipca 2010 10:33
johar
No chyba pierwszy raz w życiu jestem czyjÄ…Å› „inspiracjÄ…” :)
WyglÄ…da na to, że tym razem masz zupeÅ‚nÄ… racjÄ™… e-reader wydaje siÄ™ być tylko ogniwem poÅ›rednim miÄ™dzy papierowÄ… książkÄ…, a tabletem, podobnie jak PDA byÅ‚o czymÅ› pomiÄ™dzy Notebookiem i telefonem aż pojawiÅ‚y siÄ™ Smartphone. ZresztÄ… e-readery byÅ‚y od poczÄ…tku w pewien sposób uÅ‚omne. DawaÅ‚y zbyt maÅ‚o możliwoÅ›ci i w porównaniu do papierowej książki byÅ‚y zmianÄ… iloÅ›ciowÄ… a nie jakoÅ›ciowÄ…. Natomiast tablety majÄ… tÄ™ zaletÄ™, że istnieje (mniejsza lub wiÄ™ksza zależnie od platformy) możliwość zwiÄ™kszanie ich funkcjonalnoÅ›ci. Np lubisz robić notatki do tego co czytasz (tak jak ja) no to robimy dla ciebie program który Ci to umożliwia. I tysiÄ…ce innych pomysłów, których nie umiem sobie nawet wyobrazić.
Według mnie za jakiś czas czołowi producenci też wejdą z modelami opartymi na ekranach Pixel Qi, z tym że oni wiedza że więcej da się zarobić na sprzedaży e-readera, potem tabletu a na koniec czegoś co będzie i jednym i drugim.
Niestety dochodzÄ™ do wniosku że Adam przepadnie w zalewie markowego sprzÄ™tu z powodu tego o czym wspomniaÅ‚eÅ›, czyli braku kanaÅ‚u dystrybucyjnego. Bez dobrej umowy z sieciÄ… komórkowÄ…, Saturnem, Media Markt itp. nie ma mowy żeby siÄ™ wybiÅ‚… Jedyna szansa że pojawi siÄ™ w jakiejÅ› Holywoodzkiej superprodukcji, albo w rÄ™kach gwiazdy POP, ale tego typu rzeczy też nie dziejÄ… siÄ™ przypadkiem :(
Tak czy inaczej trzymam kciuki za Adama
30 lipca 2010 17:06
Nowy Kindle – jeszcze nie tablet, ale… - TabletGuru.pl
[...] ale… Tagi: amazon, e-czytnik, e-reader, Kindle, Tablet Jeszcze wczoraj pisaÅ‚em o tym, że e-czytniki przegrywajÄ… wojnÄ™ z tabletami. DziÅ› o tym, że readery nie zamierzajÄ… Å‚atwo oddać [...]
30 lipca 2010 17:09
Marcin Fogiel
Jak widać Amazon dochodzi powoli do podobnych wniosków. Jak na moje potrzeby, coś idealnie między tabletem a e-readerem byłoby najlepsze i najbardziej funkcjonalne.
2 sierpnia 2010 10:47
johar
PrzeglÄ…darka w czytniku to jest pomysÅ‚ na zwiÄ™kszenie jego funkcjonalnoÅ›ci… ale rok temu, bo teraz powiem szczerze, to stanowczo za maÅ‚o.
KiedyÅ› Microsoft pomyÅ›laÅ‚ że warto dodać do PDA funkcjÄ™ telefonu. Potem Nokia pomyÅ›laÅ‚a, że warto dodać do ich telefonu funkcjÄ™ PDA i w ten sposób powstaÅ‚y dwa nieco schizofreniczne systemy. Wim Mobile zawsze miaÅ‚ problem z otworzeniem podstawowych funkcji telefony (np. auto powtarzanie wybierania nr. – przynajmniej do wersji 6.1 siÄ™ nie pojawiÅ‚o), a Nokia nie zawsze daje radÄ™ z funkcjonalnoÅ›ciÄ… PDA (kontakty, kalendarz). Aż pojawiÅ‚ siÄ™ Android z pomysÅ‚em, że telefon ma być przede wszystkim punktem dostÄ™powym do usÅ‚ug online. Jak widać na przykÅ‚adzie sprzedaży sÅ‚uchawek z tym systemem pomysÅ‚ siÄ™ przyjÄ…Å‚.
Podobnie jest tu. KtoÅ› bierze Netbooka, obcina w nim klawiaturÄ™ i robi z niego PC z funkcjÄ… tabletu, ktoÅ› inny bierze e-czytniak i dodaje mu funkcje przeglÄ…darki. W ten sposób otrzymujemy w pierwszym przypadku sprzÄ™t który „pociÄ…gnie wszystko”, ale po 4-5 godz bateria siada, a w drugim przypadku przez tydzieÅ„ możemy sobie sprawdzać pocztÄ™, ale fotki na fb to już cienko wyglÄ…dajÄ….
Moim zdaniem rozwiÄ…zaniem jest caÅ‚kiem nowe urzadzenie z wÅ‚asnym systemem. Czy to Android, czy inny Linux to nie jest istotne. Takie urzÄ…dzenie powinno dawać możliwość KOMFORTOWEGO korzystania z sieci i ze wszystkich treÅ›ci, także tych multimedialnych. JednoczeÅ›nie dawać co najmniej 10godz pracy na baterii i możliwość wygodnego czytania. InnÄ… kwestiÄ… jest czy da siÄ™ na nim odpalić Office 2010… A kogo to obchodzi :)
Ostatnio sporo komentujÄ™ artykułów wiÄ™c może zaproponuje nowy temat. Czego tak naprawdÄ™ użytkownicy oczekujÄ… od Tabletu? Jaki ma mieć ekran, ile godz na baterii, waga, czy konieczny flash, czy 3g… i najważniejsze: 10 rzeczy do których bÄ™dziesz go używaÅ‚. Mam czasami wrażenie, gdy widzÄ™ te najróżniejsze modele, że nikt takich pytaÅ„ nie zadaje i ma nadziejÄ™ że tak jak Apple uda mu siÄ™ wmówić ludziom czego potrzebujÄ… :)
3 sierpnia 2010 18:30
Marcin Fogiel
Z jednej strony masz racjÄ™, ale z drugiej nie do koÅ„ca…
Oczywiście przeglądarka w e-readerze to nie jest nowa jakość, która zrewolucjonizuje rynek. Ale jest to istotne zwiększenie funkcjonalności, które jest teraz standardem w wielu urządzeniach.
Prawdopodobnie również takie zagranie nie starczy, żeby znacząco wpłynąć na utrzymanie się na rynku, gdyż to rzeczywiście za mało. Ale z drugiej strony, komuś kto niespecjalnie potrzebuje tabletu ( i np.przeszkadza mu bateria), zaś chciałby mieć e-readera plus coś jeszcze (czyli podstawowe rzeczy związane z Internetem), takie rozwiązanie może już być interesujące.
Masz racjÄ™, że potrzebna jest nowa jakość, która połączy zalety obu urzÄ…dzeÅ„ – ale oba sÄ… chyba jeszcze za Å›wieże i nowe, żeby taka jakoÅ› siÄ™ pojawiÅ‚a. Stoimy wrÄ™cz przed wyborem, czy chcemy mieć tablet z pseudo czytnikiem, czy czytnik z pseudo tabletem:)
Temat jak najbardziej ciekawy i warty zastanowienia – szczególnie że wiele osób wciąż nie wie, do czego może sÅ‚użyć tablet, podczas gdy jest to urzÄ…dzenie tak samo funkcjonalne jak inne, pod warunkiem że oczekujemy od niego to, do czego zostaÅ‚ stworzony:) WÄ…tek Apple jest tu zupeÅ‚nie odrÄ™bny i wiąże siÄ™ on bezpoÅ›rednio z politykÄ… firmy, która z kolei ma ambicje być czÄ™sto stylem życia użytkowników:) KwestiÄ™ podejmÄ™, choć przyznam szczerze, że nie wiem kiedy – mam gorÄ…cy czas przed urlopem:)
11 sierpnia 2010 23:32
johar
DokÅ‚adnie o to mi chodziÅ‚o – albo tablet z pseudoczytnikiem, albo czytnik z pseudoprzeglÄ…darkÄ…… ni pies ni wydra coÅ› na ksztaÅ‚t swidara… Nie bÄ™dÄ™ siÄ™ już powarczaÅ‚ bo wiesz jakie jest moje zdanie i że jest na horyzoncie urzÄ…dzenie które ma dosÅ‚ownie wszystko :)
No wÅ‚aÅ›nie… Po co mi Tablet… KiedyÅ› Dawid Gatti miaÅ‚ Å›wietny artykuÅ‚ na PDA.pl na temat wykorzystania Androida w pracy. DoskonaÅ‚e argumentowanie i fajne przykÅ‚ady (szkoda ze nie umiaÅ‚ tego tak dobrze przekazać w wywiadzie radiowym…). Tak po prawdzie to chyba warto by od tego zacząć prowadzenie tej strony :)
Co do Apple to lepiej nie zaczynajmy dyskusji na tematy religijne he he :)
Miłego urlopu
PS. Ja też jestem na urlopie, więc dlatego idę jutro do biura tylko na godzinkę :)
7 grudnia 2010 12:04
schizma
Ja kupiłam czytnik za jedyne 659 zł. Do tego dostałam 300 e-booków gratis. Wszystko w ramach promocji w bezkartek.pl Świetna okazja. Polecam wszystkim, którzy chcą kupić dobry, ale tani czytnik.